لیستوری | بیو حرفه ای
دسته
لیستوری | بیو حرفه ای

در حاشیه مراسم برند جدید مدیران خودرو به نام فونیکس fx در اواخر پاییز ۱۴۰۰، مدیران این شرکت برای عرضه محصولی جدید در بازار با نام چری اومودا اعلام آمادگی کردند.

محصولی که احتمال می‌رود به زودی در جاده‌های ایران شاهد حضور آن باشیم. البته باید توجه داشت که این خودرو جدید به احتمال زیاد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه می‌شود،‌ چرا که یک سال قبل از آن در بازار چین عرضه شده است. همچنین این خودرو یعنی چری اومودا قرار است با نام فونیکس FX وارد بازار ایران شود. اما این خودرو چیست،چه مشخصاتی دارد و رقبای اصلی آن در بازار ایران کدام خودروها هستند؟

داستان نام‌گذاری خودرو جدید چینی

به ادعای شرکت چری، این خودروی کراس‌اوور چینی هنر متحرک است، زیرا که هنر در طراحی آن به خوبی مشهود است. به همین دلیل نام عجیب اومودا نیز بر روی آن گذاشته شده است.

نام این خودرو حاصل نظرسنجی از مراکز مستقر در ۳۰ کشور دنیا بوده و از کلمه فشن به معنی مد گرفته شده است.

این خودروی خوش‌فرم چینی که با عنوان هنر متحرک توصیف می‌شود، توسط تیم طراحان این شرکت به سرپرستی استیو هیوم شکل گرفته است. این خودرو از نظر ابعاد با نسل قبلی چری تیگو ۵ قابل مقایسه است. به طوری که طول آن برابر با ۴/۴ متر، عرضه آن ۸۳/۱ متر، ارتفاع ۵۸۵/۱ مر و فاصله محوری آن ۲/۶۳ متر است.

طراحی ظاهری فونیکس FX

  • این خودروی کراس اوور جزو خودروهای با ظاهر اسپرت محسوب می‌شود که خطوط روی بدنه آن شخصیت تهاجمی آن را به خوبی نشان می‌دهد.
  • ستون‌های این خودرو با حالت و زوایای خاصی که دارد جلوه‌ای شناور به آن داده است و گلگیرهای برجسته و رینگ‌های پهن آن با آلیاژ مشکی ۵ پره شخصیت اسپرت این خودرو را به خوبی نشان می‌دهد.
  • در قسمت جلویی خودرو چراغ اصلی باریک طراحی شده است و ظاهری فضایی و مدرن دارد. در قسمت پشت خودرو نیز، سپر ساده‌ای قرار گرفته و  هیجان آن مدیون لوله‌های اگزوز آن است. هرچند دریچه‌ها اگزوز تقلبی بوده و خروجی اصلی در زیر بدنه قرار دارد.
  • دماغه خودرو فونیکس fx الگویی شبیه به خودروهایی همچون هیوندا دارد اما به دلیل طراحی ویژه‌اش، یک جهش چشمگیر برای شرکت چری محسوب می‌شود.
  • این خودروی جوان‌پسند، فرم زیبایی دارد و دارای تریم دو رنگ بدنه است. به طوری که قسمت‌های پایین به رنگ سفید و سقف و ستون‌ها به رنگ مشکی طراحی شده است. از آنجایی که شیب سقف این خودرو در قسمت انتهایی زیاد است، ظاهری شبیه به کراس‌اوورهای کوپه به خود گرفته است.
  • چراغ‌های خودرو فونیکس fx نیز در قسمت بدنه طراحی زیبایی دارد به طوری که در قسمت پروفیل جلو چراغ‌های LED قرار دارد که با یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده است. این چراغ‌ها برای راهنمای خودرو هستند و در بخش پایینی ‌آنها چراغ‌های اصلی خودرو قرار گرفته است. چراغ‌هایی که به همراه مه شکن با ظاهری اسپرت در جلو ماشین گنجانده شده است.

بررسی کابین و امکانات فونیکس FX

  • تکنیک مینیمالیستی در طراحی کابین این خودرو به خوبی رعایت شده است. به همین دلیل نمی‌توان انتظار کابینی لوکس یا خیلی اسپرت را در طراحی داخلی این خودرو داشت.
  • وجود نمایشگر دوقلوی ۱۲/۳ اینچی به خوبی حواس مخاطب را به خود پرت می‌کند. نمایشگری که در بخش بالایی سیستم تهویه هوای درون داشبورد قرار گرفته است. این نمایشگر به همراه کلاستر خودرو جلوه خوبی به کابین این خودرو داده است و فضای داخلی را بسیار به روز کرده است.
  • در کنار طراحی بی‌نظیر این نمایشگر، هماهنگی خاصی بین طراحی صندلی‌ها، فرمان داشبورد و کنسول میانی وجود دارد و به خوبی حس اسپورت بودن را به سرنشین و راننده می‌دهد.
  • از جمله امکانات کابین این خودرو؛ دستیارهای هواوی Hicar، اپل car play و بایدو carlife است.
  • این خودرو دارای سیستم نظارت بر هوشیاری راننده بوده و سیستم صوتی آن نیز از برند سونی است. از نظر نورپردازی نیز مجهز به ۶۴ طیف رنگی می‌باشد.

مشخصات فنی خودرو فونیکس fx

  • این خودرو دارای پیشرانه ۴/۱ لیتری TGDI توربو شارژ است. پیشرانه‌ای که در مدل‌های قدیمی سری تیگو نیز به تازگی دیده می‌شود.
  • انتقال نیروی پیشرانه به محور جلوی این خودرو از طریق؛ جعبه دنده هفته سرعته دو کلاچه اتوماتیک است.
  • در بخش عقب خودرو سیستم تعلیق قرار گرفته است و به صورت مستقل طراحی شده است. البته می‌توان این خودرو را با پیشرانه ۵/۱ لیتری توربو ۱۵۵ اسب بخار نیز سفارش داد.

در آینده به احتمال زیاد نسخه‌های برقی و هیبریدی این خودرو نیز توسط شرکت چری طراحی خواهد شد. این خودرو در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ وارد بازار چین شده است و شرکت چری قصد دارد تا صادرات آن را در کشورهای آمریکای جنوبی، آسیایی، آفریقایی و حتی اروپا برنامه‌ریزی کند.

تست رانندگی فونیکس fx

مدیران خودرو در مراسمی که در پیست آزادی تدارک دیده بود. فرصتی فراهم کرد تا افراد بتوانند تجربه رانندگی با این خودرو را داشته باشند. هرچند به دلیل ازدحام متقاضی مدت زمان تست مختصر بود اما همین مقدار زمان برای داشتن تجربه رانندگی با خودروی جذاب چینی مناسب است.

براساس تست انجام شده در هنگام روشن کردن ماشین، صدای موتور معقول بوده و به داخل نفوذ نمی‌کند. همچنین زمانی که خودرو در حالت اسپرت گذاشته می‌شود، ‌شتابگیری آن خوب بوده و هماهنگی میان موتور و گیربکس به خوبی برقرار است. هرچند کمی لگ توربو در آن مشاهده می‌شود اما نسب به دیگر محصولات چینی چندان آزاردهنده نیست.

نسل جدید سیستم‌های کمک راننده سبب شده سبب شده تا در عبور از پیچ‌ها کم فرمانی به چشم نخورد. البته نباید از نقش سامانه کنترل پایدار این خودرو که ارتقا یافته است نیز غافل شد.

کیفیت سواری در ردیف عقب نیز به دلیل داشتن سیستم تعلیق مولتی لینک نیز مناسب بوده و عملکرد فرمان دقیق و نرم است. سیستم ترمز این خودرو نیز حتی با وجود ترمزگیریی‌های متعدد به خوبی علم کرده و لذت رانندگی با خودرو اسپرت را دوچندان کرده است.

امکانات فونیکس FX

  • سامانه کنترل پایدار الکتریکی، سنسور نور، سنسور باران، رادار نقطه کور، رادار خطی
  • سامانه رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، تهویه اتوماتیک دو کاناله
  • سامانه پاکسازی هوای کابین، سردکن و گرم کن صندلی جلو، صندلی برقی راننده و شاگرد
  • فرمان کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه،‌ نمایشگر لمسی، دسته دنده الکترونیکی، ترمز پارک برقی
  • شارژ بی‌سیم تلفن همراه، سیستم صوتی، ‌سانروف
  • نورپردازی متغیر کابین، استارت دکمه‌ای، سامانه اخطار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک
  • رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی دو رنگ، دسته دنده الکتریکی

فونیکس FX و رقیبان آن در ایران

می‌توان با توجه به ظاهر اسپرت فونیکس FX نخستین رقیب این خودرو چانگان یونیتی از شرکت سایپا است. همچنین از شرکت بهمن موتور دو خودروی دیگنیتی پرستیژ و فیدلیتی پرستیژ از جمله رقبای فونیکس FX محسوب می‌شوند.

تیگو ۷ پرو نیز می‌تواند رقیب سرسختی برای این خودرو محسوب شود. هایما اس ۸ نیز دیگر رقیب این خودرو است.

در این خودروسازان دیگری همچون شرکت آرین پارس با کراس اوور لاماری ایما، شرکت کرمان موتور با کراس اوور کی‌ام‌سی K7 و شرکت ایلیا موتور با کراس اوور دایون Y5 از دیگر رقبای فونیکس FX در بازار ایران محسوب می‌شوند.

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *